Opleidingsgroep

In de opleidingsgroep van Muziekvereniging Meierijstad zitten enthousiaste muzikanten in opleiding. Er is plaats voor jonge leerlingen, maar ook de wat oudere zijn van harte welkom! Door te spelen in dit orkest leren leerlingen muziek te maken in orkestverband, dus met andere instrumenten samen.

Muziekvereniging Meierijstad vindt het belangrijk dat jonge leerlingen in een vertrouwde omgeving spelen in de opleidingsgroep. Daarom vinden de repetities plaats in Mariendael in Sint-Oedenrode, de meeste kinderen hebben daar les via Phoenix Cultuur.

Zodra leerlingen ongeveer een jaar les hebben, kunnen ze zich aansluiten bij de opleidingsgroep. Hier kunnen zij hun muzikale kwaliteiten verder ontwikkelen door hun A- en B-diploma te halen.

De opleidingsgroep staat onder leiding van Peter
Spierings.

Peter is op 9-jarige leeftijd op trombone begonnen bij R.K. Muziekvereniging Wilskracht in Amersfoort. Bij deze vereniging is hij vanuit het aspirantenorkest, via het juniorenorkest en het ‘grote’ orkest, uiteindelijk bij het Regionaal Concert Orkest Wilskracht terecht gekomen. Na de MEAO is Peter naar het conservatorium gegaan, hij speelde bij veel koperensembles en was vaak invaller bij diverse orkesten. Daarna heeft hij gespeeld bij het Fanfarekorps Koninklijke Landmacht in Vught en het Trompetterkorps van de Koninklijke Marechaussee, waar hij ook bibliothecaris en arrangeur was.

Peter wilde graag als dirigent aan het werk en zelf “bouwen” aan een orkest.

In 1999 is hij voor het eerst als dirigent begonnen. Via allerlei (jeugd-)orkesten, kapellen en ook een Big Band heeft hij heel veel ervaring opgedaan. Hij heeft Ha-Fa directie gestudeerd bij Jan Schut (in Alkmaar) en bij Hardy Mertens (in Tilburg). Met verschillende orkesten heeft hij aan diverse concoursen deel mogen nemen (ook het WMC in Kerkrade), altijd met een mooi resultaat. Op dit moment is hij actief als dirigent bij diverse muziekverenigingen, voornamelijk in onze regio.

Sinds 2 jaar verzorgt Peter ook Blazersklasprojecten op basisscholen, via muziekscholen en voor muziekverenigingen. Ook geeft hij Do-Re-Mi lessen aan jonge kinderen (vanaf zes jaar) om ze enthousiast te maken voor de muziek.

Peter schrijft al jaren arrangementen op maat voor allerlei orkesten en kapellen. Dat deze hobby redelijk uit de hand is gelopen blijkt wel uit het feit dat hij inmiddels meer dan 450 arrangementen en composities heeft geschreven.

De repetitie is op dinsdagavond van 18.00 uur tot 19.00 uur in Mariendael Cultureel Educatief Centrum in Sint-Oedenrode.