In gesprek met……

Deze keer in gesprek met Ruud van Vijfeijken, 57 jaar, speelt de bastuba in het harmonie-orkest.

Als we praten over Muziekvereniging Meierijstad is het eerste woord dat Ruud noemt: gezelligheid!

Ruud vertelt: “Het is leuk om samen muziek te maken, het geeft ontspanning na een drukke dag en biedt genoeg uitdaging.

Op mijn 12e ben ik begonnen als slagwerker, daarna overgestapt naar een blaasinstrument, de trompet. Daarna heb ik een pauze genomen van 10 jaar en miste ik toch het muziek maken. Ik heb het muziek maken weer opgepakt met de tenorsaxofoon en sinds 2018 mag ik me aan het bespelen van de Bastuba wagen.

Mijn mooiste herinnering uit mijn muzikale carrière is mijn eerste concert als blazer. Dit was, lang geleden, tijdens Raborock in Harmonie in een bomvolle zaal. Dit was zo kicken! We kregen een staande ovatie en ik voelde me een echte wereldster.

Een van de mooiste stukken om te spelen vind ik Banja Luka. In dit stuk hoor je de oorlog, de totale chaos en je hoort als het ware de troepen marcheren. Ik speel het liefste echte harmoniestukken (HaFaBra) met een beetje uitdaging.

Ik ben trots op onze club en dat ik daar onderdeel van uitmaak. Het is altijd onvoorspelbaar hoe een fusie uitpakt. De neuzen staan gelukkig dezelfde kant op. Er wordt door iedereen continu hard gewerkt om er een nog mooiere club met veel gezelligheid en mooie muzikale prestaties van te maken.

Nieuwe leden raad ik aan om niet langer te twijfelen maar je gewoon aan te sluiten. Je bent een onmisbare schakel in een orkest en binnen de vereniging. Je wilt geen repetitie missen!”