Slagwerkgroep

De slagwerkgroep is een zelfstandig orkest met eigen optredens, daarnaast verzorgen leden van de slagwerkgroep het orkestslagwerk bij het harmonieorkest. Hiervoor staat de leden een uitgebreid instrumentarium ter beschikking: drumstel, marimba’s, xylofoons, conga’s, bongo’s, surdo’s, timbalen, klokkenspel en veel meer.

Dit filmpje van Klokhuis geeft uitleg over orkestslagwerk:

De slagwerkgroep van Muziekvereniging Meierijstad bestaat uit 18 leden. Ieder lid is inzetbaar op alle instrumenten, waardoor het heel afwisselend is om in dit orkest mee te spelen. De opleiding voor slagwerkers is o.a. gericht op het meespelen met het harmonieorkest van de vereniging, dus naast het drumstel is er ook veel aandacht voor melodisch slagwerk. Dit komt ook tot uitdrukking in de optredens.

De slagwerkgroep staat onder leiding van René van Lokven van Beat it Muziekeducatie.

Op jonge leeftijd startte René met zijn slagwerklessen bij de plaatselijke fanfare in Heeswijk. Na het behalen van de diploma’s op amateurgebied werd de tambour-maître opleiding gestart, gevolgd door het meedraaien met een 2-jarige instructeursopleiding.  In 2008 begon René fulltime in het muziekonderwijs te werken: Beat it Slagwerkopleidingen werd geboren. 10 jaar later is Beat it uitgegroeid tot een complete muziekschool: Beat it Muziekeducatie. René zorgt er samen met een team van 30 docenten voor dat wekelijks ruim 500 slagwerkers les krijgen en er instructie wordt gegeven bij maar liefst 48 (jeugd)slagwerkgroepen. Daarnaast staat Beat it bekend als partner voor het onderwijs. Niet alleen slagwerklessen maar denk ook aan blaasmuziek, AMV lessen, wervingsprojecten, doorlopende leerlijnen, scholingstrajecten, losse feestworkshops etc.

Naast de dagelijkse leiding van Beat it Muziekeducatie geeft René les bij 5 muziekverenigingen, waaronder Muziekvereniging Meierijstad. Met de slagwerkgroepen van deze clubs zijn er vaak hoge scores behaald. De kroon is op het werk is volgens René zelf de 94,2 punten op het Jumbomuziekfestival in 2016. Met ruime voorsprong werd EDB Eerde o.l.v. René daar winnaar van het hele weekend.

De repetitie is op maandagavond van 19.30 tot 21.00 uur in de Brink in Eerde.