Harmonie-orkest

Het harmonie-orkest van Muziekvereniging Meierijstad bestaat uit ongeveer 50 leden. Het orkest heeft de gezamenlijke ambitie om in 2021 op het niveau van de eerste divisie muziek te maken. Waarbij het plezier hebben in muziek maken en de maatschappelijke rol niet uit het oog verloren wordt.

Gedurende het jaar verzorgt het orkest verschillende optredens en speelt het orkest een breed en gevarieerd repertoire. We richten ons op het geven van concert en niet zozeer op muzikale wandelingen. Naast onze passie, het geven van concerten, verlenen we ook medewerking aan enkele openbare evenementen, te weten Koningsdag, Dodenherdenking, Sinterklaasintocht en een Openluchtmis. Bij deze gelegenheden maken we muziek in de buitenlucht.

Zodra een muzikant het HAFA-B of -C (voor solo instrumenten) diploma heeft behaald, verwelkomen wij deze muzikanten in ons harmonie-orkest. Indien een muzikant geen HAFA-diploma heeft, bepaalt de dirigent het niveau en de doorstroom.

Het orkest staat onder leiding van Hans van der Velden.

Hans van der Velden is afkomstig uit Utrecht, maar woont al jaren in Oirschot. Zijn verhuizing naar Oirschot had onder andere te maken met zijn activiteiten als dirigent in deze regio. Na het succesvol afsluiten van zijn opleiding “directie” aan het Hilversums conservatorium in 1988, werd hij in 1989 actief in Oirschot bij de plaatselijke harmonie “Arti et Amicitiae” en niet zonder succes. Met dit orkest heeft hij een groot aantal aansprekende successen geboekt, waaronder in 2008 het behalen van het landskampioenschap in de hoogste klasse. Verder is hij actief geweest bij een aantal andere orkesten in het Brabantse en in Utrecht, waaronder onder andere de Koninklijke stadsharmonie Phileutonia uit Helmond en de harmonieorkesten van Nijnsel, Gilze, Dommelen en Eersel. In Utrecht is hij al vanaf 1986 dirigent van de Brassband Broedergemeente te Zeist.

Het orkest repeteert iedere dinsdagavond van 20.00 tot 22.15 uur in gemeenschapshuis De Brink in Eerde.