Uitwisselingsconcert Dinther

TWEE ORKESTEN, ÉÉN DIRIGENT

Op zondagmiddag 24 maart zal er in de muziekfabriek in Dinther een uitwisselingsconcert plaatsvinden tussen Muziekvereniging Servaes en Muziekvereniging Meierijstad. Het bijzondere van dit concert is, dat beide orkesten onder leiding staan van dirigent Hans van der Velden.

Hans van der Velden

De in Utrecht geboren Hans van der Velden is vanaf 1986 dirigent van het Blazerskoor in Zeist. Na het succesvol afronden van de opleiding directie aan het Hilversumse conservatiorium in 1988, werd hij In 1989 actief als dirigent in Oirschot bij de harmonie “Arti et Amicitiae”. Daar heeft hij veel successen geboekt, waaronder het behalen het landskampioenschap in de hoogste klasse in 2008. In 1996 werd Hans dirigent van Harmonieorkest Vleuten. Onder zijn leiding is in 1999 het 50-jarig jubileum gevierd met een tweetal galaconcerten met Slavische thema’s. Er waren solisten op cembalo, panfluit en viool die deze uitvoeringen onvergetelijk maakten. Onder zijn leiding zijn er optredens geweest met Afrikaanse drummers, rockbands, doedelzakspelers, barbershopkoren enz.

Muziekvereniging Meierijstad

Muziekvereniging Meierijstad vindt zijn oorsprong in harmonie Nijnsel en muziekvereniging EDB uit Eerde, welke orkesten in 2018 fuseerden en verder gingen onder de nieuwe naam Muziekvereniging Meierijstad. Het harmonieorkest bestaat uit ongeveer 50 leden en zij repeteren iedere dinsdag in De Brink in Eerde. Naast hun passie, het geven van concerten, vervult het orkest graag een maatschappelijke rol tijdens de dodenherdenking, koningsdag en tijdens de openluchtmis in Nijnsel.

Hans van der Velden kwam in 2008 als dirigent bij Harmonie Nijnsel en onder zijn leiding gaf het orkest o.a. een aantal prachtige concerten onder de titel “Nijnsel Meets”. Afgelopen zomer gaf het orkest een fantastisch promsconcert in streekpark “De Kienehoef”.

Muziekvereniging Servaes

Sinds 2020 is Hans van der Velden ook de dirigent van Muziekvereniging Servaes uit Dinter. De vereniging bestaat uit ongeveer 55 muzikanten. Er wordt wekelijks gerepeteerd op donderdagavond in De Muziekfabriek in Dinther. Het repertoire is zeer gevarieerd van klassiek tot enigszins jazzy, maar ook populair in combinatie met zang. Jaarlijks worden ongeveer vijf concerten verzorgd, waarvan het Zomeravondconcert is uitgegroeid tot een zeer drukbezocht evenement. Dit vindt vlak voor de zomervakantie plaats. Aan dit concert wordt medewerking verleend door alle geledingen van de vereniging en een en ander wordt eventueel aangevuld met zang. Voor volgend jaar staat er weer een “Passion”-concert op de planning.

Op zondagmiddag 24 maart zullen beide orkesten van zich laten horen in een uniek uitwisselingsconcert. Beide orkesten zullen afzonderlijk een aantal werken ten gehore brengen, maar zij zullen ook een aantal stukken gezamenlijk spelen.

Het concert begint om 14:00 uur in de Muziekfabriek, Abdijstraat 53 in Heeswijk Dinther. De zaal gaat open om 13.30 uur. Entree is gratis.